# 09


Ibland behöver man inte åka långt för att hitta ett äventyr, ett äventyr som höjer puls och garanterar en stirrig blick.

Mitt äventyr fanns på Sergels torg, klockan 14:05 på lördag eftermiddag.

En toalett. Upptagen. En kö, minst sex personer framför mig.
En till toalett. Trasig. En man i 26 års åldern spottar på kön av sex personer och letar febrilt efter fem kronor i jackans alla fickor. Alla sju, inklusive jag, väntar med stirrig blick på hur den spottfyllda mannen fortsätter.
Mannen hittar fem kronor och ljudet av en femma som trillar ner i båset fyller rummet.
Dörren går inte upp.
Toaletten är, trasig.
HELVETE! Mannen sparkar på dörren och faller ihop. Han brusar upp och letar med ihålig blick ett offer bland de sju personerna i toalettkön, inklusive mig.

Jag andas inte. Min puls har nått en maxgräns och jag tänker på alla de ägodelar jag har i väskan; mitt liv, min familj och mina framtidsplaner. Tänker han slå mig? Jag står ju sist i kön?

Mannen är inte nykter. Kön försvinner och kvar står jag med en blåsa som inte kan röra sig. Jag – måste – kissa.

Klockan slår 14:06. Jag är ensam.


Bild: iCity

Leave a comment